Spotkania z klientem powinny odbywać się na miejscu montażu klimatyzacji, ponieważ musisz zobaczyć gdzie może być zamontowane urządzenie, w jakim pomieszczeniu ma być zamontowana jednostka wewnętrzna, którędy poprowadzisz przewody instalacyjne, zasilające oraz gdzie odprowadzisz skropliny, czy będą one spływały grawitacyjnie czy będziesz musiał użyć pompki skroplin.
Jeśli klient ma już wybrane urządzenie, a także upatrzoną lokalizację jednostki, to pozostaje jedynie ewentualne skorygowanie potrzeb, jeśli wymaga tego sytuacja.
Często klienci mają podstawową wiedzę na temat urządzeń oraz możliwości technicznych montażu. Jest to odpowiedni moment na ewentualne korekty doboru mocy urządzenia oraz miejsca instalacji.
Aby dobrać moc urządzenia musisz zebrać niezbędne parametry oraz przeprowadzić wywiad środowiskowy z użytkownikami pomieszczeń. Ważną rzeczą jest powierzchnia lokalu, liczba i wielkość okien, ilość osób przebywających w pomieszczeniu oraz sprzętu RTV, AGD i komputerów. Czyli wszystkich czynników, które mają wpływ na podniesienie temperatury w otoczeniu.
W przypadku wyboru klimatyzatorów typu SPLIT można napotkać się na niewielką ilość rodzajów urządzeń pod kątem ich mocy. Najczęściej montowane są klimatyzatory o mocy 2,5 Kilo Wata lub 3,5 kW.
Na rynku jest ich zainstalowanych ponad 70 %, pozostała część to urządzenia o mocy 5 i 7 kW.
Ważną wskazówką dla początkujących instalatorów z której można skorzystać to fakt, że przy standardowej wysokości sufitu, czyli około 2,5-2,8 metra, każdy metr kwadratowy powierzchni potrzebuje 0,1 Kilo Wata mocy. Przykładowo; dla pomieszczenia 17 metrów kwadratowych potrzebna jest moc 1,7 kW , natomiast dla lokalu mieszkalnego 42 metry kwadratowe wymagana będzie moc 4,2 kW. Mając na uwadze, że wybór urządzeń typu SPLIT pod względem mocy jest ograniczony, to w przypadku pierwszego przykładu musimy zastosować moc urządzenia 2,5 Kilo Wata, jest to aktualnie najmniejsza dostępna jednostka. Natomiast w przypadku drugiej instalacji, możemy wybrać urządzenie o mocy 3,5 lub 5 kW. Duże znaczenie w Twojej decyzji będą odgrywały inne czynniki; ilość oraz wielkość okien, ilość godzin słońca w ciągu dnia oraz osób w pomieszczeniu. Można przyjąć, że przy szczególnie niekorzystnych warunkach klimatycznych można dodać od 0.5 do 1 kilo Wata dla urządzenia.
Trudniejszą sprawą jest dobranie zwyżek mocy, które będą potrzebne, kiedy w pomieszczeniu będzie przebywało dużo więcej ludzi, duża ilość sprzętu elektronicznego lub maszyn, np. skanery, ksera, komputery, które to wydzielają energie cieplną. W takich sytuacjach w zależności od ich ilości musisz doliczyć około 2 kW dla pomieszczenia.
Wymienię przykładowe parametry urządzeń dobrane do poszczególnych standardowych wielkości pomieszczeń:
2,5 kW stosuje się do 30 metrów kwadratowych, 3,5 kW do 40 m kW, 5,0 kW do 60 m kwadr., natomiast urządzenie 7,0 kW stosuje się do powierzchni do 85 metrów kwadratowych.
Co ważne, nie powinno się niezasadnie przewartościowywać mocy urządzenia w pomieszczeniu, ponieważ takie urządzenie będzie droższe w zakupie dla klienta, będzie zużywało dużo więcej energii, a efekt końcowy będzie podobny jak w dobrze dobranym urządzeniu o niższej mocy.
Zgoła inną sprawą są mało powierzchniowe sklepy spożywcze lub monopolowe. Bardzo często na małej powierzchni znajdują się tam duże lodówki, chłodziarki czy lady chłodnicze, które oddają duże ilości ciepła. Natężenie ruchu klientów wchodzących i wychodzących powoduje, że w takim niewielkim pomieszczeniu często urządzenie o mocy 3,5 kW będzie miało za małą moc mimo, że powierzchnia może wskazywać na jego zastosowanie.
W rozległych pomieszczeniach powyżej 50 metrów kwadratowych można rozważyć zastosowanie dwóch mniejszych jednostek zamiast jednego dużego. Ten typ rozwiązania spowoduje, że chłodne powietrze będzie rozchodzić się równomiernie i będzie docierać do końca pomieszczenia. Dlatego korzystniej jest zamontować dwa urządzenia po 2,5 kW niż jedno 5-cio kilowatowe.
Jeśli na początku swojej działalności będziesz miał problem z dobraniem odpowiedniego urządzenia klimatyzacyjnego, można wspomóc się opinią bardziej doświadczonych kolegów lub zlecić anonimowo konkurencyjnej firmie z branży klimatyzacyjnej wykonanie obliczeń, na podstawie wcześniej zebranego wywiadu energetycznego.